Met trots en enthousiasme presenteerden de studenten op dinsdag 13 februari de resultaten van de tweede projectweek. Hun ouders en verzorgers waren in grote getale opgekomen, net als de vertegenwoordigers van de bedrijven en de docenten. Met 50 bezoekers sprak iedereen van een groot succes.
De eindopdracht van de studenten bestond uit het maken van een fotorapportage van de projectweek en van de presentatie van een technisch ontwerp, idee of prototype.
Een greep uit wat de studenten in samenwerking met de bedrijven gemaakt hadden:
- Een offerte voor het vervangen van de klassieke lichtinstallatie van Minerva, onderdeel van de Hanzehogeschool, door een Led-installatie (Engie)
- Een huis met een energie zuinige verwarmings- en lichtinstallatie (Strukton)
- Noodknoppen voor het stilzetten van de installaties op een schip (Eekels)
- Alternatieve vormen van verwarming als warmtepompen en een warmte-terugwinning-unit (Energiewacht).
Naast de opdrachten waren de studenten ook mee geweest met de monteurs die storingen oplosten en het onderhoud pleegden aan installaties. Behalve technische vaardigheden, was er in de projectweek ook veel aandacht voor de onderlinge samenwerking en communicatie met cliënten. Het repareren van een installatie in een zorginstelling met cliënten met mentale problemen is wel even wat anders dan de cv ketel onderhouden bij particulieren. Ook kwam uit een rondgang langs de studenten naar voren dat de projectweek zorgt voor een duidelijker beroepsbeeld en waar de voorkeuren van studenten liggen bij wat voor bedrijf zij willen werken.
Al met al was de projectweek een voorbeeld van de toegevoegde waarde die een intensieve samenwerking tussen school en bedrijven heeft voor de opleiding.